2009/02/13

Matidéer.




Jag har ju en hel del ideér angående mat i allmänhet och spädbarnsmat i synnerhet. Rena råvaror, inga tillsatser som syntetiskt socker eller smakförstärkare, inga färgämnen, krav och ekologi, inga halvfabrikat, närproducerat, ja allt det där som låter så jättebra och riktigt. Men 11 storhandlargånger av 10 slutar i frustration och hat mot livsmedelsindustrin. Och en ledsen förundran över vad mycket skräp folk petar i sig. Varför göra livet lätt när man kan göra det svårt? Men allt detta borde vara så självklara saker. Att äta bra mat. Älska kroppen så älskar den dig tillbaka, ungefär. Sist vi var i den stora mataffären rotade jag runt i fiskdisken efter ekolax. Det enda jag hittade var provocerande små förpackningar med två minilaxfiléer för 1/2 mans hushåll. Dessutom var det galet uppåt väggarna kriminellt dyrt. Ekolaxen matas inte med rött färgämne som den "ordinarie" odlade laxen (detta för att få en mer attraktiv färg för konsumenten). De flesta tror att laxen är röd av sig själv, men detta är bara kosmetika. Ungefär som att man rödfärgade köttfärsen på 70-talet. Som idag är no, no. En oinfärgad, vanlig lax är mera vattnigt gammelrosa. En äkta lax är en grå lax. Tack och lov för vår lokala fiskbil, som upplyste mig om att de då och då får in ofärgad ekolax. De fick mitt nummer och ringer när de har att sälja. Får väl bunkra upp med en årsranson då.

Skrev för ett tag sedan om alternativgröt till Maj. Fabriksgröt i all ära, jag använder det också i perioder, men det är ju egentligen inte mycket bökigare att göra själv. Favoriten nu är havregrynsgröt som mixas med blötlagda aprikoser och en nypa kanel. Och så en dutt med filmjölk till. Eller skrädmjölsgröt med bärmos och filmjölk. Eller klassikern mannagrynsgröt med förvällda mosade russin en smörklick och lite mjölk. Själv är jag en grötlover av stora mått, och skulle gärna äta gröt morgon middag kväll. Och gör det också ibland. En underskattad rätt, som går att variera i det oändliga. Nyttigt, billigt och gott. Argument att älska och hylla. Då och då gör jag hemgjord risifrutti, som barnen nästan äter ihjäl sig på. Koka risgrynsgröt enligt grundrecept, i med valfri smaksättning; mango, kiwi, clementin, bär, rivet päron eller äpple... en nypa vaniljsocker, kanske lite mald kanel eller kardemumma och en klick vispad grädde. Så himla gott. Bästa mellanmålet som håller sig fint i kylskåpet några dagar.

Bilder från Saltå.

... och så rekommenderar jag Kirsten Nisted´s och Ulrika Lundstens "Vegetarisk Barnmat - från bröst till bord" (klicka). Min köksbibel.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är gröt gott.. en fantastisk "uppfinning".
Jag blev förvånad när jag läste att V äter hemgjord "risifrutti"; han gillar väl inte gröt?

Anonym sa...

Håller med dig helt och fullt! Det känns verkligen extra viktigt när det gäller barn och mat, man lägger verkligen grunden för resten av livet. Har länkat till dig från min blogg!

MVH Sarah

me sa...

K: Även jag är i "Gröt-chock". Antar att om man serverar samma haträtt i tusen olika varianter, så är det alltid någon variant som går ner. Skam den som ger sig.

Sarah: Vilken fin blogg du har. Gillar!

sara sa...

:)