2009/01/23

Äppelbröd och feber.

Är helt kär i min nya bok " Vegetarisk barnmat - från bröst till bord" från Waldorfbutiken. Inspirationen flödar! Här ska kvarkas, dextrineras och mjölksyras. Idag blir det ett Äppelbröd:

7 dl ljummet vatten
25 g jäst
1-2 tsk salt (som jag utesluter för Maj´s skull)
3 skalade, grovrivna äpplen
50 g smält smör eller olja
8 dl dinkelmjöl eller grahamsmjöl
5-8 dl vetemjöl

Rör ihop allt utom vetemjölet. Jäs en timme. Knåda i vetemjölet. Jäs en timme till. Knåda till en limpa, eller baka ut bullar. Släta eller kanelbullerulliga (fyllda med smör, rivet äpple, kanel och finhackade dadlar). Jäs en halvtimme på plåt. Grädda i 200-225°, småbullar 10-15 min. Större bröd 30-45 min. Låt svalna under duk.

- - - - - - -

... nu vaknade Maj precis upp ur sin förmiddagssömn, med 38.1° i feber och två mördarsniglar under bebisnäsan. Buhu! Stackars Polar´n. Och lite stackars mig. Känns som om jag är hemma med sjuka Knott mest hela tiden. Antar att man skall ha mycket flyt för att alla 300 skall vara tipptoppfriska på samma gång... Grrr. Mot NäsFridan.

Inga kommentarer: